Investeringen openbare ruimte
I-1 Azaleastraat-Begoniastraat-Korenbloemstraat
De trottoirs en wegen in dit gebied komen uit de wegenrisico analyse als slecht naar voren. Dit betekent dat deze straten niet meer voldoen aan de eisen van veiligheid en leefbaarheid. Deze zijn ondertussen dermate slecht dat zij een risico vormen voor bijvoorbeeld valpartijen. Naast de verharding is ook de riolering in slechte staat. Het stelsel ligt niet goed onder afschot en de gietijzeren leidingen zijn aangetast. De riolering moet worden vervangen door een klimaatadaptief stelsel. Deze sluit aan op het stelsel dat op dit moment wordt aangelegd in de Rijksstraatweg en het bestaande diep gelegen stelsel in de Telstarweg.
Op dit moment is Eigen Haard net klaar met renovatie aan de woningen in de Begoniastraat. Voor de Korenbloemstraat en Azaleastraat is er op dit moment geen zicht op de startdatum van de ontwikkeling. De straat van de openbare ruimte is dusdanig slecht dat nog een periode van minimaal vijf jaar wachten met ingrijpen vanuit veiligheid niet mogelijk is. Voor wegen is een investeringsraming opgesteld deze bedraagt € 642.000. De uitvoering en planning van de engineering is afhankelijk van het overleg met Eigen Haard dat nog gevoerd wordt in 2023.
I-2 Waver
Waternet is begonnen met de aanbesteding van het bestek voor het ophogen van de dijk en het aanleggen van de nieuwe weg. De planning is dat de aannemer eind 2023 start met de uitvoering hiervan. De uitvoering neemt ongeveer één jaar in beslag en naar verwachting wordt het werk eind 2024, begin 2025 afgerekend en opgeleverd. Op dat moment zal er door Waternet een bijdrage voor de aanleg van de nieuwe weg gevraagd worden. Voor de aanleg van de nieuwe weg is een bedrag van € 1.900.000 geraamd, welke in 2025 moet worden opgenomen in de begroting.
I-3 Hoger-Einde Noord (HEN)
Het ontwerp is vastgesteld en kan verder uitgewerkt worden tot een bestek. De uitvoering van het HEN is in 2024-2025 gepland dit is namelijk afhankelijk van wanneer Waternet klaar is met de dijkophoging van de Binnenweg. Deze staat gepland in 2023. Voor de uitvoering voor wegen is € 184.000 geraamd voor het jaar 2025.
I-4 Binnenweg
De geraamde bijdrage aan de dijkverhoging (uitvoeringskosten) bedraagt op dit moment € 570.000 (dit is € 180.000 hoger dan in eerste instantie werd geraamd). Er wordt op dit moment nog met Waternet onderhandeld over de definitieve bijdrage die de gemeente moet leveren. Eind 2023 is meer duidelijkheid over hoe hoog de bijdrage zal zijn. In 2025 moet de bijdrage naar verwachting aan Waternet betaald worden. We gaan uit van een bedrag van € 570.000 welk in de begroting van 2025 is opgenomen.
I-5 Koningin Wilhelminalaan
De engineering is opgevoerd in 2023 (€ 30.000), echter door onvoldoende personele capaciteit wordt deze naar 2024 verplaatst en de uitvoering (€ 202.906) naar 2025. Dit heeft nauwelijks een negatieve invloed op de kwaliteit van het wegonderhoud.
I-6 Amstelweg-Amstelzijweg
De reconstructie Amstelweg en Amstelzijweg is opgenomen in de kadernota 2023. De raming voor de uitvoering komt op € 440.000 welke in 2024 in de begroting moet worden opgenomen.
I-7 D.H. de Castrostraat (onderdeel Van der Looskwartier)
Eigen Haard is begonnen met de sloop van de woningen in het Van der Looskwartier en start aansluitend de nieuwbouw. Hiervoor wordt het riool en de wegfundering vooruitlopend op de nieuwbouw aangebracht. Uit de weginspectie en rioolinspectie komt naar voren dat deze in de D.H. de Castrostraat, aansluiten op het Van der Looskwartier, in slechte staat is.
De wegen, de Thersiastraat, Van der Loosstraat en de D.H. de Castrostraat zullen na het gereedkomen van de nieuwbouw opnieuw aangelegd worden en herstraat. De planning hiervoor is 2025. Voor de uitvoering is € 103.000 in 2025 benodigd.